„A More Analytic and Selfconscious Participant“

Ein Denken durch den Comic

Ich charakterisierte glamourpuss als autoethnografische Unternehmung. Im strengen Wortsinn – dem glamourpuss sicher nicht gerecht wird – bezeichnet Autoethnografie eine Methode, Menschen zu beobachten, die bestimmten Gruppen oder Subkulturen angehören. EthnografInnen stürzen sich hierbei mitten ins Geschehen: „The autoethnographer is a more analytic and selfconscious participant in the conversation [and activities] than is the typical group member, who may seldom take a particularly abstract or introspective orientation to the conversation and activities“ (Anderson 2006: 382). Indem Sim den Fotorealismus meistert, wird er vom Bewunderer zu einer Autorität dieser Ausdrucksform: „IN COPYING THIS EXAMPLE FROM TERRY AND THE PIRATES, IT WAS INTERESTING TO SEE WHERE SUCH DIVERSE »CARTOON REALISTS« AS THE E.C. WAR-COMICS ERA HARVEY KURTZMAN, GEORGE WUNDER, FRANK ROBBINS, DALE MESSICK AND CHARLES BURNS ORIGINATED“ (Sim 2008: 16).

Sim macht gleichermaßen seine Probleme wie seine Erfolge öffentlich. So wird glamourpuss zum zeichnerisch vermittelten Dialog zwischen einem Schüler und den Meistern des fotorealistischen Comics (vgl. Anderson 2006: 382): „I THINK IF HE HAD ASKED ANYONE AT THE TIME – INCLUDING [MILTON] CANIFF – THEY WOULD HAVE LAUGHED AT THE VERY IDEA! PARTICULARLY CANIFF (I SUSPECT) BECAUSE ONLY HE KNEW HOW TIME CONSUMING IT WAS TO GET ALL OF THOSE FINICKY LITTLE DETAILS ON THOSE AIRPLANES, JEEPS AND MILITARY BASES [HE DREW] RIGHT“ (Sim 2008: 16). Sim schlüpft in verschiedene Rollen, aus denen heraus er von der Erfindung des fotorealistischen Comics berichtet: „BUT I ALSO SUSPECT THAT RAYMOND WOULDN’T HAVE ASKED ANYONE IF THEY THOUGHT IT WAS POSSIBLE BECAUSE I SUSPECT HE HAD NOT ONLY ALREADY DECIDED IT WAS POSSIBLE BUT HE ALSO ALREADY DECIDED THAT ALEX RAYMOND WAS THE ONE TO DO IT!“ (ebd.).

Meine Herangehensweise an Bewegungsräume als Farbfolien nannte ich ein mimetisches Verfahren. Aber ich ahme die Zeichnungen von Chris Bachalo auf andere Weise nach, als Sim diejenigen Raymonds. Sim versetzt sich in die fotorealistischen Zeichner hinein, während ich stets Distanz wahre. Bachalo zeichnet Superhelden, die in einem erzählerischen Zusammenhang stehen. Ich zeichne reine Formen, die von fiktiven oder realen Kontexten losgelöst sind. Das naheliegendste Beispiel sind Wolverines ProtagonistInnen, die ich aus der Komposition heraus „retuschiert“ habe, um die „nackten“ Speedlines zu zeigen.

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Ich erinnere mich, dass Neal Adams einmal gesagt hat, individueller Stil sei das Unvermögen eines jeden Künstlers, die Natur exakt nachzuahmen. Wäre ich im Stande, wie Bachalo zu zeichnen, oder auch nur wie Rob Liefeld, ich würde wohl gar nicht abstrahieren. Weil ich die künstlerische Praxis der Superhelden-Zeichner aber nicht durchschaue, zerlege ich ihre Comics in deren Einzelteile. Ich hoffe, ihre Funktionsweise so zu verstehen. Mein Stil ist demnach ein Erkenntnisstil. Er zielt auf einen Wissenszuwachs bezüglich Wolverine & die X-Men. Indem ich die Einzelteile der Comics kopiere, gebe ich mir selbst Auskunft darüber, was meine Arbeiten von denen Bachalos unterscheidet. Damit will Bewegungsräume als Farbfolien etwas dezidiert anderes als glamourpuss: Die abstrakte Zeichnung stellt für mich einen Denkprozess dar. Für Sim ist fotorealistisch zu zeichnen eine Methode des Nachfühlens von Comics. Fotorealistische Comics sind ihm das Medium der Kontaktaufnahme mit denjenigen KünstlerInnen, die er als seine Peers begreift. Für mich stellt Bewegungsräume einen Kommunikationskanal zu den Arbeiten selbst dar. In diesem Verhältnis ist für Bachalo kein Platz.

Cover

Bewegungsräume als Farbfolien, 34 Seiten, 14,5 x 21 cm, schwarz/weiß, 4,50 Euro (+ Porto)

Kontakt: jakob-kibala@outlook.de

Anderson, Leon 2006: „Analytic Autoethnography“, in: Journal of Contemporary Ethnography 35, 373-395.

Sim, Dave 2008: Glamourpuss 2.

„A More Analytic and Selfconscious Participant“

I characterized glamourpuss as an autoethnographic endeavor. In a stronger sense of the word than applies to the comic, autoethnography is a specific method to observe people that belong to certain groups or subcultures. The ethnographer, then, jumps right into the action: „The autoethnographer is a more analytic and selfconscious participant in the conversation [and activities] than is the typical group member, who may seldom take a particularly abstract or introspective orientation to the conversation and activities“ (Anderson 2006: 382).

When Sim mastered the photorealistic style, he changed from an admirer of the craft to an authority on this form of expression: „IN COPYING THIS EXAMPLE FROM TERRY AND THE PIRATES, IT WAS INTERESTING TO SEE WHERE SUCH DIVERSE »CARTOON REALISTS« AS THE E.C. WAR-COMICS ERA HARVEY KURTZMAN, GEORGE WUNDER, FRANK ROBBINS, DALE MESSICK AND CHARLES BURNS ORIGINATED“ (Sim 2008: 16).

Through personal introspection, Sim makes transparent artistic intuitions that inform the drawing process, which itself is invisible to the audience under any other circumstances. „But the autoethnographer’s understandings, both as a member and as a researcher, emerge not from detached discovery but from engaged dialouge“ . Sim discusses his problems with the same candidness as his triumphs. This can be read as a dialogue between himself as a disciple and the champions of the photorealistic comics style: „I THINK IF HE HAD ASKED ANYONE AT THE TIME – INCLUDING [MILTON] CANIFF – THEY WOULD HAVE LAUGHED AT THE VERY IDEA! PARTICULARLY CANIFF (I SUSPECT) BECAUSE ONLY HE KNEW HOW TIME CONSUMING IT WAS TO GET ALL OF THOSE FINICKY LITTLE DETAILS ON THOSE AIRPLANES, JEEPS AND MILITARY BASES [HE DREW] RIGHT“ (Sim 2008: 16). Here, Sim talks about the birth of Raymond’s photorealism. Throughout the text, he speaks in different voices: „BUT I ALSO SUSPECT THAT RAYMOND WOULDN’T HAVE ASKED ANYONE IF THEY THOUGHT IT WAS POSSIBLE BECAUSE I SUSPECT HE HAD NOT ONLY ALREADY DECIDED IT WAS POSSIBLE BUT HE ALSO ALREADY DECIDED THAT ALEX RAYMOND WAS THE ONE TO DO IT!“ (ebd.).

I called my own approach to Bewegungsräume als Farbfolien a mimetic one. But my imitation of Chris Bachalo’s art is different in nature than what Sim does appropriating Raymond’s style. He sees things from the perspective of the photorealist, while in Bewegungsräume, I come no closer to Bachalo. That’s because we’re both doing very different things: Bachalo draws superheroes situated in narrative contexts. I do pure form, detached from any ficitional or real surroundings. I already talked about carefully erasing all the protagonists that were embedded into speedlines in Bachalo’s original art.

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It may be that through abstraction such as this, I compensate for my inability to draw realistically. If I were capable to pencil like Bachalo, or just like Liefeld, I probably wouldn’t bother with abstract art. I’d happily stay with figuration, and would specialize on genre work, too. But considering my actual situation, the superhero comics I deeply love are alien to me right now. Because I don’t understand the artistic practices underlying such work, I feel compelled to disassemble these comics, hoping to understand how they function.

I remember that Neal Adams once said, individual style is the result of every artist’s inability to accurately reproduce nature. My own style is one that aims at furthering the understanding of comics art, like that of Wolverine. Through my reinterpretation of its individual forms, I educate myself about the differences between my own artistic approach and that of Bachalo. In this, Bewegungsräume distinguishes itself from glamourpuss: For Sim, photorealistic comics are the medium through which he reaches out to the artists he considers his peers. For me, doing abstract art is a method of thinking about the work itself.

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Bewegungsräume als Farbfolien, 34 Seiten, 14,5 x 21 cm, schwarz/weiß, 4,50 Euro (+ Porto)

Kontakt: jakob-kibala@outlook.de

Anderson, Leon 2006: „Analytic Autoethnography“, in: Journal of Contemporary Ethnography 35, 373-395.

Sim, Dave 2008: Glamourpuss 2.

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