Localized Action: Jack Kirby

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Wenn Jack Kirbys Figuren vorwärts hechten – direkt auf die Leser_innen zu – dann handelt es sich um Bilder von Kraft. Kraft ist die zentrale Kategorie der Comics von Jack Kirby.

Dann gibt es noch solche Tableaus, die das Publikum in die Comics hinein führen. Dazu rückt Kirby einzelne Figuren so nah an den Betrachter_innenstandpunkt heran, dass die Leser_innen sich selbst als Teil der Szene fühlen. Mit sorgsam platzierten Bild- und Textelementen lenkt Kirby das Auge tiefer in die Komposition. Aus der Wirklichkeit des Publikums hinaus, hinein in das Bild (Hatfield 2012: 50)

Kirbys Zeichnungen funktionieren nicht wie die Tromp-l’œils der bildenden Kunst, deren Figuren durch hyperrealistische Details lebendig werden und den Bildraum auf das Publikum hin erweitern und verlassen. Tromp-l’œils rufen eine lebendige Umwelt auf, und atmende Figuren. Dem hingegen ist Lebendigkeit keine Kategorie von Kirbys Kunst. Dessen Figuren sind aus offensichtlich künstlichen Körpern gebaut, die das Leben so nicht kennt: „[P]erhaps not since William Blake had there been such a forcefully wrong presentation of human anatomy“ (Worth). Deshalb werden sie nicht intuitiv erkannt, wie die Figuren der Tromp-l’œils. Deren Heraustreten aus dem Bild ist auf den ersten Blick verständlich. Als Sinnesreize bedürfen sie keiner Interpretation. Kirbys anthropomorphe Bewegungsdiagramme müssen erst intellektuell prozessiert werden:

[H]is dynamic and contorted figures, while recognizable as such to the initiated reader, may be less so to the uninitiated reader. This question becomes more acute as we move toward late-period Kirby, with its trademark squiggles, slashes, and geometric, block-like forms, as opposed to more traditionally rendered human figures. […] „[P]hysical“ bodies in Kirby shade toward the abstract and diagrammatic […]. (Hatfield 2012: 45)

Kirbys nicht-naturalistischer Stil schafft Distanz zwischen den Leser_innen der Comics und den Figuren. Beide leben in unterschiedlichen Welten. Erst die Frontalität, in der Kirby seine Figuren auftreten lässt, funktioniert als direkte Ansprache ans Publikum.

Diese Frontalität selbst ist ein illusionistischer Trick. Eigentlich sind extreme Vorwärtsbewegungen bei Kirby stark vertikal ausgerichtet. Ebenso die Raumfluchten, die der Zeichner komponiert, um in seine Szenen hinein zu führen: „a world of flat, planar depth, paradoxically graphic and vertiginous“ (Worth). Was dem Auge entgegenkommt, oder sich entzieht, ist eigentlich auf die Seitenränder hin ausgerichtet. Kirbys großangelegten Actionszenen weisen das Auge in zwei Richtungen: Immer weiter nach unten, was ein Eindringen in die Komposition bedeutet. Oder nach oben, wenn die Superhelden mit aller Kraft versuchen, das Blatt nach vorne zu verlassen: Aus der Tiefe eines grafischen Raums in den Vordergrund des wirklichen Tiefenraums. Deshalb zeigt das erste Bild von Localized Action, der gestauchte schwarze Pfeil, hoch, obwohl er eine Bewegung nach vorne meint.

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Er steht für letzte Bewegungsprinzipien in den Comics von Jack Kirby.

Hatfield, Charles 2012: Hand of Fire. The Comics Art of Jack Kirby, Jackson, MS: University Press of Mississippi.

Worth, Alexi 2016: Genius in a Box, http://www.artinamericamagazine.com/news-features/magazine/genius-in-a-box/.

Bild07More than anything else, Jack Kirbys comics are about power. This power affects the readers, whenever Kirby’s wildly gesturing protagonists forcefully leap onto the audience.

But then there are also Kirby’s tableaus. Here, the artist guids his readers on a way right into the page. To this end, individual figures are pulled into the extreme foreground, right in front of the audience’s point of view, so that those readers can feel as though they themselves were a part of the scene. Textual and pictorial elements then lead the eye: Out of its own reality, deep into the composition (Hatfield 2012: 50).

Kirby’s drawings mustn’t be mistaken for Tromp-l’œils, the kind of illusionistic painting known for disturbing the spectators‘ sense of reality by overwhelming them with extremely realistic painted details. Those pictures blend over with the environments they are installed in. And their protagonists are always on the verge of leaving the images for the greener shores of the audience’s reality. Tromp-l’œils are literally life-like – a quality totally absent from Kirby’s art –: „[P]erhaps not since William Blake had there been such a forcefully wrong presentation of human anatomy“ (Worth). Kirby’s characters command artificial bodies that couldn’t possibly be found in real life. These Figures are not intuitively recognizable, like those from Tromp-l’œils. There’s no need to interpret the meaning of the depicted action there, just as we do not intellectually contemplate everyday sensory stimuli. We just register and process them, without having to think about it. But Kirby’s anthropomorphic diagrams demand interpretation:

[H]is dynamic and contorted figures, while recognizable as such to the initiated reader, may be less so to the uninitiated reader. This question becomes more acute as we move toward late-period Kirby, with its trademark squiggles, slashes, and geometric, block-like forms, as opposed to more traditionally rendered human figures. […] „[P]hysical“ bodies in Kirby shade toward the abstract and diagrammatic […]. (Hatfield 2012: 45)

The artist’s anti-naturalistic style puts a distance between the figures and the comics readers. Directly appealing to the readers is only the characters‘ frontality. Kirby’s figures face them straight.

Jack Kirby depicts forward motion in a very much vertically oriented manner. The same is true for the deep spaces he composes (Worth). What appears to protrude onto the eye, or retrack from the same, is directed to the edges of the page. With this in mind, I drew the first picture of Localized Action as a flat, broad, black arrow pointing up, although this means a forward gesture.

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This arrow signifies more of an principle of movement in Kirby’s comics, than it is a diagram of the same.

Hatfield, Charles 2012: Hand of Fire. The Comics Art of Jack Kirby, Jackson, MS: University Press of Mississippi.

Worth, Alexi 2016: Genius in a Box, http://www.artinamericamagazine.com/news-features/magazine/genius-in-a-box/.

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